неделя, 2 юли 2017 г.

Ана каза:"Спомен за звън..."


На моята пеперуда от светлина - Анета Янкова - Пърликова

Имам приятелка. Анета! Тя е пеперудата от онези трима - безценни, дето им ходя по петите, заедно с таралежа с розовите очила и костенурката.
Снимка на Aneta Yankova-Parlikova.

Анета е актриса. Но не зная, дали точно така се казва на извънизмерните създания. Даже не знам, колко точно и извън кои мерки е тази моя извънизмерност. Едно е сигурно, Тя е извън.


Наричам я Ана Великана. Има титаничен ръст от 172 сантиметра по скалата на кухненската врата /ОТМЕРЕНИ!!!/ и респектираща маса от около 40 кг с коженото манто, кубинките и дебелия вълнен шал. Има и две очища, които могат да тежат колкото масата на вселената концентрирана в последната точка от многоточието на недовършеното й изречение.. Ако имаш глупостта да се докараш до недовършеното й изречение...

Таралежът с розовите очила й вика "Анче". Те са си стар отбор. Минали са през биография, дълга, колкото биографията на света, в съкратеното издание - адаптирано за два човешки живота. И се обичат. Затова Ана позволява на бодливото копеле да й вика "Анче". Не съветвам други да опитват!

Костенурката и вика "Коза". Това го вика само, щото представата й за любовта стига до единия кози рог. Всъщност, никак не е вярно, че го вика, защото дори с коруба, дебела, колкото земната мантия да е, и тя не е дотам безразсъдна. Само си го мисли, а на глас изрича бързичко и с известно смутолевяне "Кози сте вий две!", което по правило е насочено към нас - двете с Ана Великана. Умно! Защото покрай мен има шанс на старото земноводно да му се размине онзи поглед, с последната точка от многоточието.

Та,... Ана!

Снимка на Aneta Yankova-Parlikova.

Докато тътря отегчено климакса си, като подпетени пантофи, единствената ми връзка с нормалността са разговорите с Ана - Великана. Всъщност,... май не му се казва точно разговор на това - нашето. Едно нещо, което започва някъде сутринта между първата и втората глътка кафе, продължава с кафето в 10.00, добавя се към млякото на кафето в 12.30, преминава негаво в ранното следобедно кафе лате в 14.50, опъва кожата със силното двойно кафе в 16.30, стяга мускулите с нес кафето в 19.00 и от там нататък бълбукането му в каната за шварц кафе спира някъде призори, когато и двете с Ана Великана заспиваме. За малко. И си се разхождаме из сънищата. Не! Категорично на това не му се вика разговор. Това е просто кафе. Без което ни една от двете ни не функционира правилно...

От години, изгубя ли си пътеката, или застана пред някой Рубикон, телефонът ми най-неочаквано иззвънява и се чува кадифения плътен глас на Ана:"Как си, Парижанче? Нещо те мисля от два дни. Наред ли е всичко при теб?"...

Хората често говорят за ангели... Сигурно е вярно, че си имаме по един ангел, който е винаги някъде наблизо. Повечето си го представят, като крилато ефирно същество, изплетено от светлина... Аз имам Ана. Сигурна съм, че зад вечните си огромни и различни по дебелина /според сезона/ шалове, крие крилата си. И носи тежки кубинки, за да не я отнесе някой вечерен бриз.

Понякога, когато кафето е мълчаливо и си седим така, с телефон на ухото двете, Ана изрича нещо - ни в клин, ни в ръкав, и аз го чувам ясно и отчетливо, и знам, че е казано точно в този момент за мен, и е важно да го запомня, и го помня. А, после, ако питам Ана, защо ми го е казала, тя, или изобщо не помни, че е изговорила нещо, или мълчанието й става изведнъж тежко, като погледа и в края на някое многоточие и я чувам, как ми отговаря:"Не знам, Парижанче... Така ми дойде отвътре. Има неща, които няма как да знаем, но... ги знаем. То е, като спомен... Спомен за звън"...

После до късно пием кафе с Ана...




За Джулай - неглиже...

Тази история е лична. Като всичко, което има смисъл. Тя е историята на една нощ и едно утро. И на всичко, което последва, през моята пролука във времето.

Навън първоюлското слънце мята огън и жупел, сякаш иска да изпепели цялата плява, да овъгли всички валма сплъстена полуистина, да изчисти лицето на собствения си изгрев. Спускам щорите, защото не издържам на погледа му. Приличам на чувал с презрамки така - неглиже - в тъмната си ленена роба. Гузен чувал с презрамки...
Младостта е възторжена бира. В младостта вкусът на любовта, на приятелството, на свободолюбието, на бунтарството, на вироглавието е автентичен. Младостта пълни чашата си с висока пяна и се радва на простички неща, като това - да събереш с приятелите стотинки за цигари, да вземете и няколко бири, да домъкне някой касетофона /за онези, родени, след 1990 година, "касетофонът" е устройство, което възпроизвежда музика, съхранена върху магнитна лента, навита в малка джаджа, наречена "касета". Напомня мр3 плейър, но, без дисплей и клавиши./ и да седнете нощес на опразнения от полякините и германките плаж - така - заедно. Пиете си биричката, музиката тече и дори не ви се говори много. Стига, че сте заедно, че е тиха и топла вечер, че сте "прецакали системата", избягали от зоркото око на милиционера и прескочили успешно плажната ограда и, че някъде, между двете глътки топла бира, се появява усещането за свобода и смисъл и всичко, което ти предлага светът е на една ръка разстояние. Трябва просто да вдигнеш ръка и... ще докоснеш слънцето...
Bulgaria July Morning
През годините се нагледах, наслушах и наговорих на какво ли не по повод  "създаването на празника "Джулай""...
Ами, не! Не е "създаван" Джулай! Джулай се е родил, както всяко живо нещо се ражда, от любов и близост. Който не вярва, да пита Тяната, Калимаааа, Криса, Сайгона, Терзиев и неколцината други, споделили онази нощ - на 30 юни 1983. Обзалагам се, че ще ви кажат същото - било си е нощ на любов и приятелство, която е родила желание да се повтори. А името... то си е дошло естествено - заради спомена на Тяната от един нощен наряд с "Джулай морнинг" от транзистора, скрит в шинела и зради красивото съвпадение на датата със заглавието на популярното парче на Юрая Хийп. По онова време повечето от нас слушаха Юрая, Пърпъл, Бийтълс... такива ретро хави. Нека младият читател ми прости, че ще пропусна лекцията по ретро рок. Нито аз съм специалист по темата, нито той ще се впечатли. Сега звуците са други. Времето - също.
Та, да се върнем на "новородения Джулай".
"Майка му с черен повой го е повивала". Така старите хора говорят за някой, без късмет. Едва навърши заветните "първи седем" и съдбата му беше предрешена, като тази - на вундеркиндите... Тълпи от журналисти, хипи-експерти, социални анализатори, фенове и хейтъри и всякаква речовита паплач все по-агресивно се вмъкваха в живота му, налагаха му маниер на поведение, дрес-код, сресваха рошавата му солена коса, принаждаха му музикални предпочитания, изопачаваха го, дори откровено лъжеха кой - за, кой - против него. Дори фестивал му организира Кметълът - Цонко... С участието на Джон Лоутън и Кен Хенсли /това не са марки уиски!/
Джулай имаше все по-малко място под изгрева и все по-малко любов. И цялата тази боза имА естествения си завършек в бягството на Джулай.
Защо бягство? - ще ме попитате. Ами, защото смъртта не съществува...
От години насам всяко първо юлско утро ми напомня панихида, на която малцината останали стари джулайци, запазили спомена за онази "нощ на любов и приятелство, която е родила желание да се повтори" се събират побелели, все по-малко и все по-смълчани. После, точно, както някога, събират стотинки за цигари, вземат и няколко бири, домъква някой мр3-плейър и сядат нощес на някое от малкото останали незаляти с бетон дюни така - заедно, да прелеят за "Бог да прости" на Джулай.
И..."аз бях там в едно юлско утро. Търсих любовта"...
После спрях да ходя в мавзолея на Джулай.
Парис Сивриян